Når vi har en firmabil på Tjeldbergodden i Aure som skal byttes i en annen i Bergen, og sjefen spør geocacheren om han har lyst på en biltur så sies det selvsagt ikke nei.

En plan lages

Jeg benyttet meg som vanlig av cachetur.no og cachetur assistenten for å lage meg en tur, og innså fort at denne turen kunne ta litt tid, og jeg valgte derfor å dele turen opp i noen etapper ved hjelp av delturer, så da ble det en tur mellom hjemme og like etter fergen Lavik-Oppedal, der jeg så på kartet at det skulle være en liten rasteplass jeg kunne hvile litt på fra litt rundt kl 01 på natten og noen timer, før neste tur startet mot Bergen, etterfulgt av skikkelig hvile på hotell, en ny liten deltur på noen cacher i Bergen før siste etappe på vei hjem skulle bli for seg selv.

1.Etappe

Turens første del skulle gå fra Skodje kl 1430 via Biltema, bilen jeg skulle kjøre hadde 1 sigaretttenner uttak, og en gammel fm-radio, her måtte jeg ha flere strømuttak slik at jeg kunne gi strøm til Garmin DriveAssist GPS’en, Garmin Montana til å registrere funn, lading av mobil samt en DAB-adapter for å kunne høre på radio som selskap langs veien, før jeg skulle ta 1525 ferga til Festøya.

På denne etappen var det lagt inn 17 cacher, og cachetur kunne fortelle meg at dersom jeg fant alle disse så ville jeg sikre meg 155 av 60 påkrevde poeng for å sikre meg månedens souvenir.

Av høydepunkter på denne etappen vil jeg trekke frem Austefjord paddaUnder ei rot (en cache som skulle ligge langs et nydelig vann, lokasjonen var vel verdt stoppet, men her ble det en DNF på meg) og Gloppen skulpturpark (her var det beksvart når jeg kom, men jeg fant fort ut at jeg måtte ha meg en ny stopp innom her på returen bare for å se på alle disse flotte skulpturene).

Etter å ha kjørt av ferga i Opedal, så var jeg nok litt smått trøtt for jeg klarte akkurat å overse avkjørselen til rasteplassen jeg skulle hvile litt på, så da ble det en liten ekstra tur igjennom en tunnel for å snu

2.Etappe

Etter å ha fått hvilt og sovet litt i bilen, var det på tide å begynne med cachingen, den første cachen jeg skulle prøve meg på blev en DNF Skrikebergtunnelen jeg var nok muligens meget uheldig her i natt, da etter å ha sett på sporloggen til GPS så viser det seg at signalene hadde kastet meg frem og tilbake, og alt var meget unøyaktig

Her ser vi at mens jeg lå og sov i bilen, så har GPS hatt problemer med å finne ut hvor jeg er

Denne etappen var en flott kjøretur i fine omgivelser, der jeg fikk plukket meg et par lette sektorer til Challenge: 360 degrees of Norway, besøkt et kult kystfort og vipps etter et par kjappe timer så var jeg fremme der jeg skulle bytte bil, og fikk sjekket inn på hotell for skikkelig hvile.

 

I Bergen

Etter å ha lagt på et hotell og sovet nesten hele onsdagen når det så ut til å være et fantastisk vær i Bergen. Det var det litt skuffende, men ingen overraskelse å våkne opp til et øsende regnvær.

Her ble det gjort et forsøk på den cachetypen jeg er minst komfortabel med nemlig earthcacher, nede bak Flesland. Samt et par andre rundt flyplassen og en virituell i sentrum før jeg trengte tiden til hjemturen

Turen Hjem

På vei hjem så hadde jeg heldigvis ikke lagt inn så mange cacher, for med regnværet som fulgte meg fra Bergen endte jeg opp med å bytte strømper og sko 4 ganger, og var ganske så gjennomvåt. Men jeg fikk sett noen fosser, gamle bruer og sørget for å få med meg Gloppen kulturpark i dagslys noe som definitivt var et høydepunkt

Statistikk

  • Traditional Cache 37 Earthcache 1 Virtual Cache 1 Multi-cache 1

Totalt 46 cacher var planlagt, totalt 40 ble funnet (differanse: -6)

Totalt 1 av cachene var ekstra cacher, og 7 av de planlagte ble ikke funnet

Totalt 5 DNF, 5 av de på planlagte cacher og 0 ekstra.

Total tid fra første til siste logg er 2 dag(er) 8 time(r), 30 minutte(r), 00 sekunde(r).

Gjennomsnittlig tid mellom hvert funn er 1 time, 11 minutter, 3 sekunder (gjennomsnittlig tid mellom hver logg er 1 time, 11 minutter, 45 sekunder)

Total distanse cache til cache (inkl. DNF) er 862,3 km.

Gjennomsnittlig distanse cache til cache er 19,2 km.